آموزش, مقالات

فرمول و گیاهان مورد استفاده در عطر سازی حرفه ای چیست؟

فرمول و گیاهان مورد استفاده در عطر سازی حرفه ای چیست؟
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

برای تولید انواع عطر و ادکلن ها مواد مختلفی به کار می روند؛ از مواد معدنی گرفته تا مواد به دست آمده از اعضای بدن حیوانات و موادی که به صورت صنعتی در کارخانه ها تولید می شوند. در این میان گیاهان نقش پر رنگ تری در این صنعت ایفا کرده و به عنوان اولین منابع مورد استفاده بشر در ساخت و آماده سازی عطرها شناخته می شوند.

صنعت عطر سازی هر روز در حال پیشرفت و ترقی است؛ در این میان رشد و ترقی در ساخت و تولید فرمولاسیون عطرها نیز سبب پیشرفت هر چه بیشتر این صنعت در سر تا سر دنیا شده است. در همه دنیا از مواد مختلفی برای ساخت فرمولاسیون اولیه عطر و ادکلن ها استفاده می کنند. این مواد بسته به منطقه بومی و گیاهان موجود در منطقه انتخاب می شوند. در این گزارش در خصوص مواد مورد استفاده در صنعت عطرسازی و واردات عطر اطلاعات ویژه ای ارائه می دهیم.

مواد و فرمول مورد نیاز عطر سازی

برای تولید انواع عطر و ادکلن ها مواد مختلفی به کار می روند؛ از مواد معدنی گرفته تا مواد به دست آمده از اعضای بدن حیوانات و موادی که به صورت صنعتی در کارخانه ها تولید می شوند. در این میان گیاهان نقش پر رنگ تری در این صنعت ایفا کرده و به عنوان اولین منابع مورد استفاده بشر در ساخت و آماده سازی عطرها شناخته می شوند.

این روزها تعدد منابع گیاهی ساخت عطر و ادکلن به اوج خود رسیده است و این مسئله رایحه عطر و ادکلن ها را نیز دگرگون می کند. در ادامه پرکاربردترین گیاهانی که در این صنایع به کار می روند را معرفی می کنیم.

همچنین بخوانید: خراب شدن والف عطر و نحوه‌ی تعمیر آن

لیست گیاهان معطر و مورد استفاده در عطر سازی

  • گیاه بلسان یکی از مواد اولیه عطر سازی

    این گیاه را به نام بالزام نیز می شناسند و در میان صمغ های طبیعی مواد اولیه عطرسازی دسته بندی می کنند. بلسان از ساقه و بوته درختانی با همین نام به دست می آید و با بویی مانند وانیل شناخته می شود. این گیاه در بسیاری از کشور رویش می کند اما بهترین آن در کشورهای پرو و کلمبیا کشت و تولید می شود.

  • میوه ترنج گیاه روغنی مورد استفاده در عطرسازی

    در کنار گیاهان سبز، انواع میوه جات و مرکبات نیز در میان منابع گیاهی تولید عطر و ادکلن قرار می گیرند. ترنج در پوست خود مقادیر بالایی روغن معطر دارد که برای صنعت عطرسازی یکی از پر کاربردترین ها است. در این میان گاها از گل درخت نارنج نیز در این صنعت استفاده می شود.

    میوه ترنج گیاه روغنی مورد استفاده در عطرسازی

    میوه ترنج گیاه روغنی مورد استفاده در ادکلن سازی

  • گل یاسمن برای عطر

    روایح گل دار همیشه مورد استقبال مخاطبین برای عطر و ادکلن به ویژه خانم ها قرار داشته اند. گل یاسمن نیز یکی از پر طرفدارترین گیاهان مورد استفاده در عطرسازی است که با رایحه ملیح و دلنشینی شناخته می شود. این اسانس گیاهی در بیش از 80 درصد عطرهایی که در برندهای مطرح دنیا ساخته می شوند، به کار رفته است.
    عطر این گل بسیار شیرین است و برای گرم تر شدن طبع عطرها به کار می رود. در میان انواع گل های یاسمن، گل یاسمن اسپانیایی از طرفداران بیشتری برخوردار بوده و رایحه دلپذیرتری دارد. این گیاه در میان گران ترین عناصر گیاهی به کار رفته در صنعت عطر سازی به شمار می رود.
    به طور میانگین تنها 10 درصد این گل برای تهیه عصاره آن به کار می رود. به همین خاطر فرایند تولید آن کمی دشوار است و قیمت آن را افزایش می دهد. در میان انواع گل های یاسمن، گل یاسمن صورتی با رایحه ای بی نظیر شناخته شده و در فصل زمستان گل می دهد.

  • کندر هندی پرمصرف ترین گیاه معطر

    در فرایند تولید عطر از گیاهان، به سنت های صنعت عطرسازی نیز توجه می شود. در این میان صمغ درختی به نام کندر هندی از دوران رومانیان باستان مورد استفاده بوده و تا به امروز نیز در عرصه ساخت عطر و ادکلن به کار می رود. این گیاه در ناحیه سومالی و عربستان به وفور یافت می شود و امروزه در بیش از 13 درصد عطرها مورد استفاده قرار می گیرد.

  • گیاه باریجه برای عطر سازی حرفه ای

    این گیاه در کشور ما رشد می کند و در دسته رازیانه ها قرار دارد. بوی تند آن برای عطر سازی حرفه ای ساخت بسیاری از عطر و ادکلن های مردانه مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در بخش هایی از رایحه آن، عطر و بوی مشک نیز به مشام می رسد.

  • گل لوندر از گیاهان دارویی عطری

    این گیاه را در کشور ما بیشتر به نام اسطوخودوس می شناسند و از آنجایی که جزو گیاهان دارویی عطری بشمار میرود از آن برای مصارف طبی و درمانی نیز استفاده می کنند. از دوران رم باستان تاکنون، لوندر ماده اولیه ساخت بسیاری از عطر و ادکلن ها بوده؛ این روزها این گیاه را در کشورهای فرانسه و انگلستان در سطح گسترده ای کشت کرده و استفاده های بسیاری از آن دارند.
    این گیاه در خانواده نعناییان قرار گرفته و از اسانس آن برای ساخت لوازم آرایشی نیز استفاده می کنند. از این گیاه روغن سنبله نیز به دست می آید که با قیمت ارزان تری مورد استفاده صنایع ساخت صابون قرار دارد. حتی گل های خشک شده اسطوخودوس نیز کارایی داشته و برای فراری دادن بید مفید واقع می شوند. امروزه لوندر را در بخش هایی از اصفهان، فارس و کرج کشت کرده و از بخش های مختلف آن استفاده می کنند.

    استفاده از گل لوندر برای ساخت گیاهان دارویی عطری

    گل لوندر از گیاهان دارویی عطری

  • میوه لیمو معطرترین و گران ترین گیاه عطری

    یکی از گرانترین اسانس های گیاهی که در ساخت و تولید انواع عطر و ادکلن کارایی دارد، میوه لیمو است که عصاره آن به سختی استخراج می شود. به طور میانگین از هر هزار عدد لیمو تنها نیم کیلو روغن لیمو به دست می آید. از این رایحه در ساخت و آماده سازی گران ترین عطرهای دنیا استفاده می شود. بوی شاد و دلپذیر عطر با عصاره ی لیمو انرژی قابل توجهی در محیط به وجود می آورد.

  • استفاده از گل موگه در صنعت عطر سازی

    گل ها مهمترین بخش فرمول عطر سازی روایح مختلف را تشکیل می دهند. در این میان گل های موگه در بیش از 14 درصد عطرهای امروزی کارایی دارند. این گل با قیمت بسیار بالایی خرید و فروش می شود و از این رو گاها برای کاهش هزینه ها، از مدل های مصنوعی آن استفاده می کنند.
    استفاده از این گیاهان در ساخت بسیاری از مواد آرایشی نیز رایج می باشد. گل موگه در میان گیاهان سمی دسته بندی می شود و میوه آن هرگز خورده نمی شود. در دنیا افسانه های بسیاری در رابطه با گل موگه مطرح می شود؛ برخی آن را مربوط به اشک های شیطان پس از رانده شدن از بهشت می دانند و برخی پیدایش آن را به زمان حضرت مسیح نسبت می دهند.

  • صمغ مر جایگزین الکل در عطر

    صمغ مر از زمان های دور در صنعت عطر سازی و داروسازی مورد استفاده بوده است. امروزه مر در میان گیاهان مورد استفاده در عطر سازی قرار می گیرد و رایحه آن به بلسان شباهت قابل توجهی دارد. قدرت ترکیباتی بالای این ماده سبب استفاده های گسترده از آن در صنایع مختلف شده است. بیشتر از 7 درصد عطر و ادکلن های امروزی با استفاده از این صمغ ساخته می شوند.

  • گل زنبق زرد از گرانترین اسانس های گیاهی

    ریشه های بسیاری از گل ها و گیاهان نیز در صنعت عطرسازی مورد استفاده قرار می گیرند. در این میان می توان به ریشه گل های زنبق زرد اشاره کرد که بویی مانند گل بنفشه دارند و از ریشه های آن ها برای تهیه اسانس های گیاهی معطر استفاده می کنند. در فرایند تهیه عطر از ریشه این گیاه از روش های جدید صنعتی استفاده می شود. این فرایند بسیار طولانی است و به همین خاطر قیمت اسانس ریشه گل زنبق زرد بسیار بالا است.

جمع بندی

در این گزارش در رابطه با برخی از مواد معطر مورد استفاده در صنعت عطر سازی حرفه ای و عرضه بی واسطه انواع ادکلن اطلاعاتی به دست آورده و برخی از مهمترین گیاهانی که در این عرصه به کار می روند را بررسی کردیم. در سال های اخیر فعالیت های گسترده ای در این عرصه انجام شده که تنوع وسیعی در میان عصاره های مورد استفاده در عطر سازی پدید آورده است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها