آموزش, مقالات

نت های عطر چیست؟ معرفی انواع گروه بویایی ادکلن ها

نت های عطر چیست؟ معرفی انواع گروه بویایی ادکلن ها

از آنجایی که برخی از افراد به ترکیبات عطر ها و نوت های بویایی آنها علاقه خاصی دارند آشنایی داشتن با مفاهیمی چون نت عطر ها و گروه بویایی ادکلن ها میتواند آنها را راهنمایی کند در ادامه به معرفی کامل آنها می پردازیم.

بیشتر افراد از عطر استفاده میکنند و دوست دارند بوی خوبی بدهند اما شاید درباره ترکیبات اصلی و نت های عطر چیزی ندانند. اگر بخواهیم تعریف ساده‌تر بیان کنیم ، ترکیباتی که به مرور پراکنده میشوند را نت عطر میگویند. از آنجایی که برخی از افراد به ترکیبات علاقه خاصی دارند آشنایی داشتن با مفاهیمی چون نت عطر ها میتواند آنها را راهنمایی کند. در ادامه به این مسئله می پردازیم که نت عطر چیست؟

نت یا نوت عطر ها چیست؟

همانطور که در ابتدا به آن اشاره کردیم نوت عطر همان ترکیبات اصلی عطر است که به مرور زمان پراکنده شده و دارای سه گروه آغازین میانی و پایانی می باشد. نت آغازین در راس این هرم قرار دارد نسبت به نت‌های میانی و پایانی فراتر میباشد. لازم به ذکر است که نت های عطر به مرور زمان آشکار می شوند. در هنگام اولین اسپری از عطر اولین رایحه ای که از آن بلند می‌شود مربوط به نت بالایی است. بعد از گذشت یک زمان مشخص نت میانی احساس شده و در آخر نت پایانی خود را نشان میدهد اغلب روزهای اولیه رایحه های تند تر از روزهای میانی و پایانی دارا می باشند.

معرفی انواع نت های عطر

  • نت ابتدایی یا آغازین عطر

    رایحه ای که در ابتدای استفاده از عطر استشمام میشود نت آغازین است و این نت نخستین لایه عطر را تشکیل میدهد. عموما افرادی که برای خرید عطر به فروشگاه مراجعه می کنند در ابتدای بوییدن آن نوت آغازین آن را استشمام می‌کنند. معمولاً نسخه‌ای آغازین شامل رایحه های لیمو اسطوخودوس روزیا پرتغال می باشد که مولکول های آن کوچک بوده و به سرعت تقسیم می شوند.

  • نت میانی عطر

    نت های عطر میانی حدود ۷۰ درصد از رایحه اصلی را تشکیل می دهند و بعد از نت آغازین خود را نشان میدهند . هنگامی که برای اولین بار از عطر استفاده میکنید بعد از ۱۵ دقیقه نت های میان خودشان را نشان می دهد. ماندگاری نت‌های میانی از ۲۰ الی ۶۰ دقیقه متغیر هستند.
    از رایحه های گل مانند مثل بهار نارنج، یاسمن، شمعدانی و گاهی اوقات از فلفل سیاه و برگ بو در نت‌های میانی به طور رایج استفاده می شود. البته گاهی اوقات عطرسازان از برگ لیمو، دارچین، هل یا فلفل سیاه نیز استفاده می کنند.

  • نت پایانی بو و عطر

    نت های پایانی معمولاً بعد از یک ساعت خود را نشان داده و تا ۶ ساعت ماندگاری دارند. ماندگاری نهایی به نت‌های پایانی بستگی دارد بنابراین اگر می خواهید یک ادکلن تهیه کنید تا در طی روز بوی خوبی بدهید به نت های پایانی آن توجه بیشتری داشته باشید.

تاپ نوت یک عطر چیست ؟

در قسمت قبلی به انواع گروه های نوت های عطرها پرداختیم. اما اصطلاحی در این میان وجود دارد که شاید بهتر است با آن آشنایی داشته باشیم. تاپ نوت به معنی نوتی است که به میزان نسبت دیگر نت ها بیشتر استفاده شده و به همین علت بیشتر استشمام می شود. اگر بخواهیم نوت یک پرفیوم را مانند یک هرم در نظر بگیریم نوت های اولیه یا آغازین در راس هرم قرار می گیرد و حدود ۵ الی ۱۵ دقیقه ماندگاری دارد و سپس جای خود را به نت‌های میانی می‌دهند.

نوتهای میانی در وسط هرم قرار داشته و به میزان ۲۰ الی ۶۰ دقیقه ماندگاری دارند. در انتهای هرم بیشترین فضا در اختیار نوت های پایانی می باشد. که بیشتر از ۶ ساعت دوام و ماندگاری دارند بنابراین می توان آن را به عنوان تاپ نوت در نظر گرفت.

تاپ نوت یک عطر چیست ؟

تاپ نوت عطر چیست ؟

معرفی انواع گروه های بویایی عطر ها

با وجود تعداد بی شماری از نت ها و ترکیبات بویایی بدیهی است که برای ساده سازی فرایند خریداری و ساخت عطر برای عطر سازان، دنیای عطر را به چند خانواده طبقه بندی کنیم؛ طبق توضیحات وب سایت سنت بیوتی:

چهار خانواده عطر وجود دارد. چوبی، گلی، عنبر و تازه که هر کدام از آنها در چرخه عطری که توسط متخصص رایحه مایکل ادوارز اختراع شده است؛ فضایی را اشغال کرده و در یک نمودار دایره ای هر کدام با زیرخانواده های مربوطه نشان داده می شوند.

بعد از پرداختن به نت عطرها اکنون وقت آن است که درباره گروه بویایی عطر ها صحبت کنیم. همچنین لازم به ذکر است که از جمله مهمترین و پایه ترین مفاهیم در شناخت رایحه های عطر ها شناخت گروه های بویایی می باشد. به طور کلی به منظور تفکیک بهتر هفت خانواده بویایی معطر وجود دارد که شامل :

  1. گروه بویایی معطر یا آروماتیک
  2. گروه بویایی مدیترانه‌ای یا چایپر ( چیپره – chypre )
  3. گروه بویایی مرکباتی
  4. گروه بویایی گلدار
  5. گروه بویایی چوبی
  6. گروه بویایی چرمی
  7. گروه بویایی شرقی

در ادامه هر خانواده را در گروه‌های جزئی‌تر مورد بررسی قرار می دهیم.

  • معطر یا آروماتیک  ( Aromatic )

این خانواده بویایی عنوان آروماتیک نیز شناخته می‌شود که دارای ۶ گروه می باشد:

  1. گروه بویایی آروماتیک یا معطر

    در این گروه گیاهانی مانند رزماری، زیره، هل، اسطوخودوس، جوز هندی، نعناع، ریحان، ترخون، خس‌خس، فلفل سیاه، خزه بلوط، زنجبیل، گل شمعدانی، رز ، مریم گلی، آویشن، گل بهارنارنج ، زعفران، گل وانیل را شامل می شود .

  2. گروه بویایی معطر آبزی  ( Aromatic Aquatic )

    در این گروه آرایه های بویایی مانند آب دریا، نمک دریایی، برگ پرتقال و علف دریایی وجود دارند.

  3. گروه بویایی معطر سرخسی یا فوژه  ( Aromatic Fougere )

    رایحه هایی که در این گروه قرار می گیرند لوبیای تونکا ، یونجه، اسطوخودوس ،خزه، شمعدانی و چوب است .

  4. گروه بویایی معطر میوه‌ای ( Aromatic Fruity )

    در این گروه نت هایی عطر مانند گلابی و انگور، سیب سبز، نارگیل، توت سفید، آناناس، توت فرنگی، انگور سیاه، هندوانه ،شلیل و هلو وجود دارد.

  5. گروه بویایی معطر سبز  ( Aromatic Green )

    نت هایی از جمله چمن برگ چای ، علف، برگ صنوبر، شاهی آبی، برگ انجیر، برگ بنفشه، برگ بامبو و دیگر برگ های سبز در این گروه قرار دارد.

  6. گروه بویایی معطر سبز  ( Aromatic Green )

    نت هایی از جمله چمن برگ چای ، علف، برگ صنوبر، شاهی آبی، برگ انجیر، برگ بنفشه، برگ بامبو و دیگر برگ های سبز در این گروه قرار دارد.

  7. گروه بویایی معطر ادویه‌ای ( Aromatic Spicy )

    رایحه هایی از جمله دارچین، فلفل سیاه، رازیانه، تخم گشنیز و شنبلیله، میخک، فلفل قرمز ، زردچوبه، کاری، دانه، خردل و سماق در آن وجود دارد.

  • چرمی ( Leather )

خانواده بویایی چرمی تنها یک گروه دارد. اما طیف وسیعی از رایحه های گلدار ، دودی ، مخملی و تارت را دارا می باشد. همچنین رایحه هایی مانند عود مشک، عنبر سائل، صندل سرخ، صندل سفید، چوب سرو و جیر در این گروه به کار رفته.

انواع گروه بویایی عطر ها

گروه های بویایی عطر ها

  • چوبی  ( Wood )

  1. گروه چوبی یا پاچولی  ( Woody )

    در این گروه ترکیباتی مانند چوب صندل و روایح تند مانند سرو و خس خس در کنار مواد رزینی و صمغی وجود دارد.

  2. گروه چوبی آبزی  ( Woody Aquatic )

    رایحه هایی بر پایه ترکیب نت های آبزی مانند نمک دریا، آب دریا و گیاهان دریایی به همراه چوب است.

  3. گروه چوبی معطر  ( Woody Aromatic )

    وجود روایاتی مانند ریحان، برگ مریم گلی، برگ لیمو، برگ بنفشه، برگ زیتون، دارچین، زنجبیل، گیاه رازیانه، باریجه، بادیان، برگ نارنج، درخت چای، زیره، رزماری، آویشن و نعناع در کنار نت های چوبی قرار دارد.

  4. گروه چوبی مدیترانه‌ای  ( Woody Chypre )

    در این گروه نعناع هندی، ترنج، خزه بلوط، لیمو ترش و شیرین ، چرم، هل ، خس‌خس، گل رز، یاسمن ، چوب صندل سفید، فلفل صورتی و گل لادن در کنار رایحه نت های چوبی وجود دارد.

  5. گروه چوبی گُل‌ دار مُشک‌ دار  ( Woody Floral Musk )

    روایحی گلدار مانند زعفران ، رز، مگنولیا ، نیلوفر، شمعدانی و گل میخک در کنار نتهای مشک دار بسیار خودنمایی می کند.

  6. گروه چوبی ادویه‌ای

    این گروه شامل نوتهای ادویه‌ای در کنار نت های چوبی است. به دلیل تنوع طبیعت نتهای ادویه ای و چوبی خنکی و ملایمت خاصی را ایجاد می کند.

  • گروه بویایی مرکباتی

  1. گروه مرکباتی  ( Citrus )

    رایحه‌ای مرکباتی بسیار پرطرفدار هستند و نت های آن از ترنج، پرتقال، گریپ فروت، پرتقال توسرخ، لیمو شیرین ، نارنگی، نارنج ،پرتقال ماندارین، بالنگ، کامکوات و بکرایی به همراه نت های چوبی وجود دارد.

  2. مرکباتی معطر  ( Citrus Aromatic )

    در این گروه روایح ریحان، لوبیای تونکا، برگ مریم گلی، برگ لیمو، چوب شیرین بیان، برگ زیتون، هِل، خیار، برگ بنفشه، زنجبیل، تخم گشنیز، دارچین، تمر هندی وجود دارد.

  3. مرکباتی خوراکی  ( Citrus Gourmand )

    کارامل، وانیل، انبه، نارگیل، شکلات سفید و تلخ، ماست، کره، خرمای پیارم، پاپ کورن، بیسکویت، بستنی، کوکی، عسل، خامه، قند و برخی گل‌ها با رایحه شیرین نظیر گل یاس، گل ارکیده، گل وانیل، گل یاسمن، گل مریم و گل بهارنارنج می‌باشند.

  • گروه بویایی گُل‌دار ( Floral )

در این خانواده بویایی گروه های مانند گلدار آلدهید ای وجود دارد که شامل انواع گل ها و شکوفه های بهاری و خوشبو است. همچنین گروه گلدار آبزی، گلدار میوه ای ، گلدار میوه خوراکی و در نهایت گروه گلدار سبز و چوبی و مشک دار در این خانواده وجود دارد که اغلب برای عطر بانوان به کار میرود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *