مقالات

12 رایحه ای که سبب افزایش بازدهی و تمرکز شما می شود.

بالا بردن تمرکز در یادگیری
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله

تا حالا شده که از نزدیکیِ یک رایحه عبور کنید و یکی از خاطرات کودکیتان برای شما تداعی شود؟ این بدین خاطر است که بویی که وارد بدن میشود، یک لینک و ارتباط مستقیم با مرکز خاطرات ذهن برقرار میکند.

وقتی چیزی را لمس یا مزه میکنید و یا حتی چیزی می شنوید، تمامی اطلاعات دریافتی، ابتدا قبل از رسیدن به قسمت مرتبط در مغز، از قسمت تالاموس عبور میکنند، یعنی بخشی که وظیفه  بازپخشی اطلاعات حسی را بر عهده دارد. در اصل، شما قبل از اینکه متوجه خاطره یا احساسات مرتبط با بو باشید، از خود بو آگاه میشوید.

بو ها در اصل از تالاموس و مغز عبور کرده و مستقیما به پیاز های بویایی رسیده که مستقیما با هیپوکامپوس (مرکز یادگیری و مسئول خاطرات ذهن) و آمیگدال (جایی که احساسات پردازش میشوند) در ارتباط است. چون بو در ابتدا قبل از رسیدن به تالاموس از این نواحی عبور میکند، بیشتر از دیگر حس ها با خاطرات متصل است. بدین خاطر است که رایحه درمانی می تواند تاثیر عمیقی بر احساسات، حالات ذهنی و فیزیکی شما داشته باشد.

در اصل، این مطالعه اذعان دارد که چنین روایح خاصی که خاطرات خوشِ فردی را برمی انگیزند، میتوانند همچنین  به سرخوشی،  تغییر حال و کاهش استرس کمک کنند. دیگر مطالعات نیز نشان میدهند که بوها چیزهایی مثل خاطرات، تمرکز، توجه مداوم و عملکرد ذهنی را به هدف افزایش بازدهی تحت تاثیر قرار میدهند.

همچنین بخوانید: سیب چینی پاییزی با معرفی 6 رایحه ی دوست داشتنی سیب

در ادامه قوی ترین رایحه درمانی ها برای بهبود وضعیت کاری تان را به شما معرفی میکنیم:

12 رایحه ای که به بهبود بازدهی کمک میکنند:

  1. رزماری(Rosemary)

    افزایش آگاهی
    بهبود حافظه
    مطالعات در دانشگاه Northumbria دریافته که دانشجویانی که در کلاسی با رایحه رزماری امتحان میدهند 5 تا 7 درصد در زمینه سوالات حافظه بهتر عمل میکنند.
    این گیاه که غالبا در آشپزی مورد استفاده قرار میگیرد و تاثیر بخصوصی بر حافظه دارد. همچنین باعث افزایش هوشیاری در افرادی که در معرض رایحه اش قرار گرفته اند بشود. اسطوخودوس بهترین ترکیب برای کمک به آماده سازی ذهن انگیزی است.

    بهبود یادگیری

    بهبود یادگیری

  2. گیاه خس خس(Vetiver)

    بهبود عملکرد ذهن
    افزایش تمرکز
    شرکت کنندگانِ بیش فعال یا ADHD که خس خس را مرتبا استشمام کردند الگوی ذهنی بهتری پیدا کردند و علائم آن ها کاهش یافت.
    خس خس (یک نوع گیاه معطر) متشکل از اجزایی است که به افزایش سطح اکسیژن رسانیِ سلول های مغز می پردازد. افراد بیش فعالی که خس خس را مرتب استشمام میکنند، شاهد پیشرفت الگو های ذهنی و کاهش سیمپتوم ها هستند. شاید از این رو خس خس برای تمرکز کمک رسان است.

    افزایش تمرکز

    افزایش تمرکز

  3. قهوه(Coffee)

    بهبود منطق تحلیلی ذهن
    افزایش سطح دقت
    دانشجویانی که در محیط پر از عطر قهوه امتحان دادند در زمینه سوالات منطق تحلیلی بهتر عمل کردند.
    همه میدانیم که مصرف قهوه به رفع خواب آلودگی کمک میکند، اما بوییدن آن هم هوشیاری را فراهم میسازد. در اصل، دانشجویانی که قهوه را استشمام کردند، عملکرد بهتری در سوالات منطق تحلیلی از خود نشان دادند.بوی قهوه تاثیر مشابهی با وقتی که آن را مصرف کردند داشته است.
    (بهبود عملکرد)

    بالا بردن سطح یادگیری

    بالا بردن سطح یادگیری

  4. لیمو(Lemon)

    افزایش سطح احساسات
    کاهش خطا
    یک مطالعه ژاپنی دریافته که کارمندان هنگام حس بوی لیمو تا 54 درصد خطای تایپی کمتری به همراه دارند.
    عطر تند لیمو، حس هایی را برمی انگیزد که سبب بهبود عملکرد ذهنی میشود. عطر لیمو در یک مطالعه باعث شد که شرکت کنندگان تا 54 درصد خطای کمتری را هنگام تایپ کردن متحمل شوند. از لیمو برای قدرت بخشی هنگام انجام تکالیف خود استفاده کنید.

    افزایش بازدهی درس

    افزایش بازدهی درس

  5. یاسمین(Jasmine)

    بازتوانی بدن
    کمک به خلق و خو
    چندین محقق تایلندی دریافته اند که امواج بتا در بخش هایی از ذهن که مسئول کنترل احساسات مثبت و سطح فعالیت بدن است هنگام استشمام بوی یاسمن افزایش میابند.
    رایحه ی یاسمن تاثیر محرک بخشی بر سیستم عصبی دارد. یاسمن برای بازتوانی بدن و القای حس سرخوشی مورد استفاده قرار میگیرد. در زمان استراحت مقداری یاسمن را به منظور طراوت بخشی استشمام کنید.

    افزایش نیروی ذهنی

    افزایش نیروی ذهنی

  6. مرکبات(Citrus)

    افزایش هوشیاری
    کاهش زمان واکنش
    دانشمندان یافته اند که رویارویی با مرکبات، سطح فعالیت بدنی را افزایش میدهد و مدت زمان واکنش مربوطه شرکت کنندگان در تست را کاهش میدهد.
    عطر ملایم و لطیف مرکبات به  بیدار ماندن و هوشیاری کمک میکند. طی یک تحقیق، رویارویی با مرکبات، سطح فعالیت بدنی را افزایش میدهد و مدت زمان واکنش مربوطه شرکت کنندگان در تست را کاهش میدهد. یک نفس از بوی مرکبات قبل از یک بعدازظهر شلوغ کمک رسان است.
    (تداوم توجه)

    رفع خستگی کاری

    رفع خستگی کاری

  7. دارچین(Cinnamon)

    بالا بردن سطح توجه
    افزایش واکنش حرکتی
    یک مطالعه در دانشگاه Wheeling Jesuit اثبات کرده که دارچین عملکرد شرکت کنندگان در سوالاتی که نیازمند سطح بالای توجه است را بهبود بخشیده.
    محققان دریافته اند که بوی دارچین عملکرد شرکت کنندگان در سوالاتی که نیازمند سطح بالای توجه است را بهبود بخشیده. دارچین همچنین سرعت واکنش حرکتی و حافظه را بهبود میبخشد. تمامی این ها در محیط کاری مفیدند.

    بالا بردن تمرکز

    بالا بردن تمرکز

  8. نعناع فلفلی(Peppermint)

    تداوم توجه

    بهبود دقت حافظه
    جامعه شیمیدانان لوازم آرایشی دریافته اند که نعناع فلفلی هوشیاری را افزایش داده و عملکرد را در سوالات مربوط به چالاکی ذهن بهبود ساخته است.
    وقتی یک دم از روغن پایه ای نعناع فلفلی میگیرید، یک تحقیق اثبات میکند که این کار باعث توجه مداوم شما میشود. و این باعث میشود شرکت کنندگان در تحقیق بیشتر روی سوالات متمرکز شوند. همچنین نعناع فلفلی دقت ذهنی هوشیاری را بهبود میبخشد.

    بهبود حافظه و دقت

    بهبود حافظه و دقت

  9. زنجبیل(Ginger)

    ضدِ خستگی
    تسکین درد
    یک تحقیق در ژورنال Asian Pacific Journal of Tropical Biomedicine نشان میدهد که زنجبیل با فرتوتی بدن مبارزه میکند و درد را در شرکت کنندگان تسکین میدهد.
    بوی معطر و تند و تیز زنجبیل با خستگی مبارزه میکند و درد را تسکین میبخشد. بهترین ترکیب برای کمک به قدرتمندی هنگام انجام تکالیف در آخرین لحظات و یا برنامه نویسی پیشرفته است.(بازیابی انرژی)

    رفع خستگی

    رفع خستگی

  10. کاج(Pine)

    نشاط بخشی
    افزایش هوشیاری
    دانشمندان ایرانی کشف کرده اند که شیره اتانولی در برگ های کاج خاصیت ضدافسردگی بر شرکنندگان داشته است.
    طی یک مطالعه در ژاپن، گفته میشود که قدم زدن در جنگل کاج به کاهش استرس شرکت کنندگان منجر شده. کاج همچنین به افزایش سطح خلق و خو کمک میکند چرا که خاصیت ضد افسردگی دارد. این رایحه میتواند به هوشیاری بیشتر و آمادگی ذهنی برای تمرکز بیشتر بر کارتان کمک برساند.

    رایحه ی ضد افسردگی

    رایحه ی ضد افسردگی

  11. گورگیاه(Lemongrass)

    کاهش استرس
    تسکین دهنده اضطراب
    شرکت کنندگان در یک مطالعه دیگر نشان دادند که بوییدن گورگیاه به کاهش اضطراب و تنش در ان ها کمک کرده.
    مفید برای  به سر رساندن یک روز طولانی است گورگیاه اضطراب را تسکین میدهد و استرس را کاهش میدهد. استفاده از آن این امکان را به مغز می دهد که آرامش داشته باشد و برای روز بعدی آماده شود.

    کاهش استرس و اضطراب

    کاهش استرس و اضطراب

  12. اسطوخدوس(Lavender)

    رفرش ذهنی
    افزایش تمرکز
    محققان در دانشگاه Yamanashi یافته اند دانشجویان مذکری که در زمان استراحتشان اسطوخودوس بوییده اند، توانسته اند بعدتر بهتر تمرکز کنند.
    اسطوخودوسِ شیرین بو، سطح تمرکز را با شارژ دوباره ذهنی در زمان استراحت افزایش میدهد. اسطوخودوس به شما این امکان را میدهد که هنگام بازگشت به کار سرزنده تر از وقتی باشید که از ان استفاده نکرده اید.

    بالا بردن سطح یادگیری

    بالا بردن سطح یادگیری

جمع بندی

بهره بردن از رایحه درمانی به عنوان یک تریک بازدهی بخشی، یکی از راه های کمتر شناخته شده افزایش راندمان کاری است ولی مطمئننا بی تاثیر هم  نیست. بهترین خبر این است که این روایح بسیار قابل دستیابی است. میتوانید به راحتی برخی روغن های پایه ای را استشمام کنید، افشانه خودتان را بسازید و یا از عطری استفاده کنید که شامل این بو ها باشند.

پی نوشت: مطالب برگرفته از سایت فرگرنس ایکس می باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

شاهین یاسمی
عضو
شاهین یاسمی (@shahin-yassami)
7 ماه قبل

مطلب خیلی خوبی بود . ممنون