آموزش, مقالات

رایحه درمانی یا آروماتراپی چیست و چه مزایایی دارد؟

رایحه درمانی یا آروماتراپی چیست و چه مزایایی دارد؟

رایحه درمانی در قالب ماساژ درمانی یکی از مهمترین راهکارهای سلامت روان در دنیای امروز محسوب می شود و در این روش، که با استفاده از روایح و عطرهای دل انگیز انجام می شود، بدنی آرام تر خواهید داشت.

رایحه درمانی در قالب ماساژ درمانی یکی از مهمترین راهکارهای سلامت روان در دنیای امروز محسوب می شود. این روش درمانی، با استفاده از روایح و پخش عطر های دل انگیز انجام می شود و با استفاده از آن بدنی آرام تر خواهید داشت. مدیریت درد در بسیاری از افراد در دنیای امروز از اهمیت بالایی برخوردار است. با استفاده از این روش خلق و خوی شما بهبود می یابد و بسیاری از دردهای شما درمان خواهند شد. در فرایند آروماتراپی، از روغن های معطر و گیاهی به صورت مستقیم بر سطح پوست استفاده می کنند و این روغن ها را مستقیما به پوست ماساژ می دهند. ماساژهای سوئدی، سنگ داغ و… همگی با استفاده از روایح و عطرهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. 

اهداف رایحه درمانی

آروماتراپی با هدف ایجاد آرامش ذهنی در بدن مورد استفاده قرار می گیرد. این روش درمانی برای ذهن آگاهی نیز مورد استفاده قرار می گیرد و مزایای بی شماری در این زمینه به همراه می آورد. روغن ها و اسانس های مورد استفاده در این زمینه نیز اثرات درمانی فوق العاده ای بر جای می گذارند. احساسات مثبت و آرامش شما با استفاده از خدمات رایحه درمانی افزایش می یابد و به این ترتیب ماساژ درمانی در حوزه مدیریت استرس یک مولفه تاثیر گذار شناخته می شود. 

در این زمینه از روغن های گیاهی نیز استفاده می کنند. استفاده از روغن های غلیظ در این زمینه برای ماساژ از اهمیت بالایی برخوردار است. در طول این روش های درمانی، حساسیت بویایی افراد نیز مورد توجه قرار می گیرد. ترجیحات بویایی افراد نیز در این زمینه بسیار مهم تلقی می شوند. رایجه فضای اتاق نیز یکی از مهمترین مواردی است که در این زمینه مورد توجه قرار می گیرد. در فضای اتاق باید حتما از اسپری های خوشبو کننده استفاده کنید. تنش های عضلانی بدن شما و فشارهای عمیق روح و روانتان با استفاده از این روش ها به سهولت رفع خواهند شد.

مزایای رایحه درمانی

روایح مورد استفاده در آروماتراپی

رایحه درمانی از شاخه های مهم روان درمانی است که با استفاده از مواد و روایح درمانی مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. روایح مورد استفاده در این زمینه به شرح زیر می باشند:

  1. در آروماتراپی، استفاده از رایحه ترنج بسیار رواج دارد. 

  2. رایحه چوب سدر نیز در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرد. 

  3. در فرایند رایحه درمانی، استفاده از رایحه بابونه نیز بسیار متداول است. 

  4. رایحه مریم گلی نیز در این خصوص به کار می رود. 

  5. شما می توانید، از رایحه اکالیپتوس نیز در این زمینه استفاده کرده و با رایحه آن آرامش از دست رفته خود را بازیابید. 

  6. عطر رزماری نیز یکی از پرکاربردترین ها است. 

  7. رایحه کندر نیز یکی از محبوب ترین روایح در آروماتراپی محسوب می شود. 

  8. لیمو و ترنج نیز در این خصوص بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. 

  9. عطر و بوی درخت چای نیز در این زمینه به کار می رود. 

هر یک از این اسانس ها و رواح یاد شده، خواص درمانی به خصوصی دارند و به همین سبب نیز در عرصه رایحه درمانی به کار می روند. 

خواص اسطوخودوس در رایحه درمانی

اسطوخودوس یکی از بهترین روایح برای ماساژ درمانی به شمار می رود. طعم و رایحه شیرین این گیاه یکی از مزایای استفاده از آن ها در عطر درمانی به شمار می رود. با استفاده از این رایحه آرامش بی نظیری به دست می آورید. با استفاده از این عطر و روایح، مدیریت استرس در بدن شما بسیار ساده تر خواهد شد. شما می توانید، برای خواب بهتر و افزایش سطح انرژی و… از این روایح استفاده کنید. 

خواص درمانی نعناع فلفلی

استفاده از عصاره نعناع فلفلی در ساخت بسیاری از داروهای تسکین دهنده سبب افزایش استفاده از آن در عرصه عطر درمانی شده است. شما می توانید، با استفاده از یک قطره از این ماده بر روی شقیقه های خود تا حد بسیار زیادی از بروز سردردهای شدید در بدن جلوگیری کنید. برای استفاده از این ماده ابتدا آن را رقیق می کنند تا بیشترین تاثیر گذاری را در بدن آن ها بر جای بگذارد. در نظر داشته باشید که نعناع فلفلی خاصیت محرک دارد و برای درمان بسیاری از بیماری ها موثر واقع می شود. از این دارو برای بیماران دیابتی فیبرومیالژیا استفاده می کنند. 

رایحه درمانی چیست؟

خواص درمانی گریپ فروت

استفاده از اسانس های روغنی گریپ فروت در ساخت بسیاری از عطر و ادکلن های جهانی متداول است. اسانس های معطر گریپ فروت، خاصیت شاداب کننده ای را در خود جای داده اند و به همین خاطر نیز در میان علاقه مندان به آروماتراپی و ماساژ محبوب شده اند. رایحه گریپ فروت برای رفع سلولیت در بدن نیز به کار می رود و در این زمینه تاثیر فوق العاده ای بر جای می گذارد. این روایح برای غدد لنفاوی شما مفید واقع می شوند و نوسانات خلقی شما را به شدت کنترل می کنند. بسیاری افراد برای رفع بیماری فشار خون به صورت دائمی از این روغن برای ماساژ استفاده می کنند. استفاده از اسانس گریپ فروت برای جلوگیری از آسیب رسیدن به پوست صورت در مقابل نور خورشید مفید می باشد. برخی نیز از اسانس گریپ فروت برای برنزه شدن پوست خود استفاده می کنند! 

خواص درمانی کندر

رایحه درمانی با کندر برای از بین رفتن فشارهای عصبی و تنش های روانی متداول است. این ماده سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و برای درمان سرماخوردگی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از کندر راه های تنفسی شما را باز می کند و سرفه های شما را در دوران سرما خوردگی تسکین می دهد. این ماده یک ضد التهاب قوی است و برای جلوگیری از افسردگی نیز به کار می رود. 

خواص درمانی روغن درخت چای

آروماتراپی با استفاده از روغن گیاهی نیز تاثیرات مثبتی بر بدن افراد بر جای می گذارد. در وصف فواید این ماده گیاهی، خاصیت ضد باکتریایی و ضدعفونی کننده آن بیشتر از همه در معرض توجه قرار دارند. رفع و درمان آکنه های پوستی با استفاده از این روغن پر خاصیت یکی از مهمترین مزایای استفاده از آن در این عرصه های طبی و درمانی به شمار می رود. شما می توانید، شپش های سر خود را نیز با استفاده از این روغن از بین ببرید. برای استفاده از این روغن در عرصه ماساژ درمانی، آن را با روغن های حامل ترکیب می کنند. 

مهمترین فواید رایحه درمانی

این متد طبی و درمانی برای بخش های مختلف بدن مفید واقع می شود. اما برخی از مهمترین فواید آن را در این بخش ارائه می دهیم. 

  1. کاهش استرس و اضطراب و اثرات آرامش بخش این متد یکی از مهمترین مزایای استفاده از آن به شمار می رود. گل شمعدانی و روغن بابونه و… در این زمینه موثر واقع می شوند. 

  2. کاهش تنش های عضلانی و احتقان نیز از خواص دارویی و درمانی مهم متد آروماتراپی محسوب می شوند. این خواص در اسانس هایی مانند کاج و درخت چای وجود دارند. 

  3. شما می توانید، از این روغن های گیاهی برای کاهش علائم افسردگی استفاده کنید. شادی بخشی یکی از مزایای استفاده از خدمات رایحه درمانی محسوب می شود. این خواص در اسانس هایی مانند مریم گلی، روغن یلانگ و گل رز به وفور وجود دارند. 

نتیجه گیری

با استفاده از هر یک از اسانس های یاد شده، فرایند رایحه درمانی با بهترین کیفیت انجام می شود. در این زمینه انتخاب اسانس مناسب برای رفع اختلالات و مشکلات بدنی شما از اهمیت بالایی برخوردار است.

همچنین بخوانید: معرفی برترین عطر های یونیسکس 2023

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها