مقالات

دلایل حساسیت برخی افراد به بوی عطر و ادکلن و راه های رفع آن 

چرا بوی عطر و ادکلن باعث سردرد میشود

این روزها در ساخت و تولید انواع عطر و ادکلن مردانه و زنانه از نت ها و ترکیبات طبیعی و مصنوعی به خصوصی استفاده می شود. برخی از این ترکیبات حساسیت زا هستند و سبب بروز این اختلالات در افراد می شوند. در برخی از آمارهای جهانی ثابت شده که بیشترین آمار ابتلا به حساسیت های پوستی به استفاده از عطر و ادکلن های حساسیت زا مربوط می شود. به همین خاطر بررسی این که چرا بوی عطر و ادکلن باعث سردرد میشود و با چه راهکارهایی می توان از بروز این اختلالات پیشگیری کرد، اهمیت بسیار بالایی پیدا می کند.

نشانه های مربوط به حساسیت به عطر و ادکلن

حساسیت به عطر با علائم و نشانه های بسیار زیادی نمود پیدا می کند که در اثر استشمام اسانس ها و روایح حساسیت زا به وجود می آیند. شاید برخی بپرسند، علت سردرد با بوی عطر چیست؟ و یا چرا پس از شنیدن برخی روایح میگرن می گیریم؟ کلیه این موارد به آلرژی زا بودن برخی مواد به کار رفته در طیف بویایی عطر مورد استفاده مان مربوط می شود. برخی از نشانه هایی که بروز این اختلالات را هشدار می دهند شامل موارد زیر هستند:

  1. سرفه و عطسه های متوالی
  2. سرگیجه
  3. حالت تهوع
  4. خارش پوست و ایجاد رده های قرمز
  5. کهیر زدن پوست
  6. تنگی نفس

برخی از افراد تنها یکی از این نشانه ها را دارند و برخی به همه یا چند نوع از آن ها مبتلا می شوند. این عارضه ها نشان می دهند که شما به یک یا همه اسانس ها و ترکیبات عطر و ادکلن و مو اد خوشبو کننده در اطرافتان حساسیت دارید.

علت سردرد با بوی عطر چیست

علت سردرد با بوی عطر چیست

دلایل ایجاد سردرد پس از استشمام برخی روایح

چرا بوی عطر و ادکلن باعث سردرد میشود؟ این مسئله یکی از پرسش های اساسی است که توسط بسیاری از خانم ها و آقایان به ویژه علاقه مندان به دنیای عطر و ادکلن مطرح می شود. بسیاری از افراد پس از استشمام روایح قوی و خیلی تند دچار سردرد می شوند. این اختلالات در کسانی که به بیماری های میگرنی مبتلا هستند، بیشتر نمود پیدا می کنند. این حساسیت ها، واکنش بدن افراد حساس به این ترکیبات است که با کمی سردرد همراه می شود.

روش درمان سردرد ناشی از استشمام روایح تند

تا به این جا متوجه شدیم که علت سردرد با بوی عطر چیست؛ برای این که به راحتی بتوانیم از هر عطر و ادکلنی استفاده کنیم، باید در خصوص روش های رفع و از بین بردن این حساسیت ها نیز اطلاعاتی به دست آوریم. درمان سردرد ناشی از بوی عطر تنها با شناسایی نت های حساسیت زا انجام می شود. همچنین می توانید با شناخت برخی از روایح آرامش بخش و ضد میگرن، در این شرایط بحرانی سردرد خود را تاحدودی تسکین ببخشید.

روایحی مانند یاس، اسطوخدوس، نعناع فلفلی و… در رفع سردرد ناشی از استشمام بوی عطر تاثیرگذار خواهند بود. این روایح در برخی از عطر های مناسب افراد میگرنی به کار برده شده اند. بهتر است برخی از این اسانس ها را همیشه به همراه داشته باشید تا در زمان بروز این اختلالات، فورا آن ها را استشمام کنید.

حساسیت ریه به عطر و ادکلن

شاید انتخاب یک ادکلن بدون سر درد و ضد حساسیت برای رفع اختلالات میگرنی ناشی از عطر و ادکلن موثر واقع شود. اما برخی از روایح سبب بروز حساسیت ریه می شوند. در چنین شرایطی فرد دچار سرفه و تنگی نفس می شود و مشکلات بسیاری در اندام های تنفسی داخلی او به وجود می آیند. در صورتی که این آلرژی از حدی فراتر رود، حتی جان فرد نیز به خطر می افتد.

حساسیت ریه به ادکلن برای کسانی که از بیماری هایی مانند آسم رنج می برند، شدیدتر خواهد بود. این افراد باید در انتخاب انواع مواد آرایشی و بهداشتی، مواد شوینده و عطر و ادکلن خود دقت بیشتری داشته باشند. درمان حساسیت به بوی عطر و ادکلن برای حساسیت های ریوی، بیشتر با مصرف دارو انجام می شود. این افراد هرگز نباید از روایح تند در ترکیبات بویایی خود استفاده کنند. برخی از پزشکان استفاده از عطر و ادکلن را برای بیماران ریوی ممنوع می کنند.

رفع حساسیت به ادکلن

رفع حساسیت به ادکلن

آزمایش تست حساسیت

حساسیت پوست به عطر و ادکلن با انجام برخی تست ها و آزمایشات زیر نظر پزشکان متخصص مشخص می شود. در این آزمایشات طی فرایندی چندین قطره بر روی پوست دست شما ریخته شده و واکنش پوست شما نسبت به آن ها بررسی می شود. کسانی که تجربه حساسیت ریه به ادکلن داشتند یا کسانی که در برابر برخی عطر و ادکلن ها فورا سردرد می شوند و… باید حتما از این تست ها استفاده کنند تا موادی که نسبت به آن ها حساس هستند را شناسایی کرده و دیگر به سراغ آن ها نروند!

در ساختار انواع عطر و ادکلن ترکیبات متعددی به کار برده شده است. بهتر است به جای روش های درمان سردرد ناشی از بوی عطر و تنگی نفس مربوط به آن، به دنبال پیشگیری از استشمام برخی روایح حساسیت زا باشیم. در دنیای صنعت 14 ماده حساسیت زا برای ساخت عطر و ادکلن به کار برده می شوند که یکی از آن ها لیمونن نام دارد.یکی دیگر از مواد شیمیایی رایج عطر لینالول است که جزء روغن اسطوخودوس است. این مواد حساسیت زا در هر عطری که به کار بروند، سبب بروز آلرژی در مصرف کننده خواهند شد.

همچنین بخوانید: معرفی عطر ضد افسردگی برای آرامش اعصاب و درمان استرس

انتخاب هوشمندانه عطر و ادکلن برای پیشگیری از علائم حساسیت

یک عطر ملایم، به عنوان بهترین عطر بدون حساسیت شناخته می شود. پس بهتر است برای استفاده روزانه خود از این روایح استفاده کنید. کسانی که مرتبا از روایح شرقی با طبع گرم و تند استفاده می کنند، اغلب سردرد دارند و نفس کشیدن برای آن ها سخت می شود.
در این میان استفاده از یک عطر مخصوص افراد میگرنی با رایحه ای ملایم و آرامش بخش، تسکینی برای آسیب های ناشی از حساسیت به بوی عطر خواهد بود. طبع ملایم و معتدل این روایح به سرعت بر روح و جسم شما تاثیر می گذارد و این عارضه ها را از بین می برد.

روایح چرمی و چوبی نیز برای این دسته افراد انتخاب مناسبی نخواهد بود و در درمان حساسیت به بوی عطر و ادکلن تاثیر معکوس بر جای می گذارند. روایح ادویه ای نیز سردردهای میگرنی شما را افزایش خواهند داد. در مقابل یک عطر با رایحه ای خنک که در برگیرنده بوی گل ها، روایح دریایی و مشابه آن باشد، از بروز هر گونه آلرژی پیشگیری می کند.

ضد حساسیت 1

معرفی چند عطر ضد حساسیت

  1.  آکوا دی جیو اسنزا جیو نقره ای جورجیو آرمانی یک انتخاب مناسب برای کسانی که است که در طول روز بارها سردرد می گیرند.
  2. دیور هوم کلون 2013 نیز یک عطر خاص برای روزهای گرم تابستانی است که با رایحه خنک و تازه خود از بروز آلرژی پیشگیری می کند.
  3. کارولینا هررا 212 وی آی پی من پارتی فور  نیز در میان عطرهای ضد حساسیت جای می گیرد.

جمع بندی

در این بخش با مجموعه ای از انواع عطر مخصوص افراد میگرنی و ویژگی های این محصولات آشنا شدیم. افرادی که به انواع حساسیت های پوستی، میگرنی، ریوی و… مبتلا هستند باید در انتخاب مواد خوشبو کننده خود نکات نام برده شده را رعایت کرده و از روایح ملایم تری استفاده کنند. با انتخاب یک عطر ملایم و استشمام نت های آرامش بخش آن این عارضه ها به کل از بین می روند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها